söndag 6 oktober 2013

Det jag tar med mig och lärt mig!

Det jag mest tar med mig är:
  • Flytande engelska!
  • Människorna jag har lärt känna här!
  • Att det inte allt är så krångligt att jobba utomlands!
  • Att charterresor är SÄMST! Allt blir mycket mer spännande roligare och billigare om man
    reser till ställen utan att ha all inclusive eller ha bokat hotell redan innan man åker dit!
  • Uppleva kulturen!
  • Hur olika skidvärldarna är! Både Nya Zeeland och vad man hör från alla andra länder det fanns skidinstruktörer ifrån!
  • Huvudstaden i Nya Zeeland är Wellington ;)
  • Kossorna och fåren är mycket friare här!
    Har aldrig sett så många kor och får springa runt på samma gång!
    Och de kan visst gå upp och ner i jättebranta sluttningar!
  • Att det är ännu dummare kommentarer och frågor i receptionen här än i Sverige!
  • Att snö kan vara riktigt jäkla kladdig
  • Att om snön är riktigt jäkla kladdig så får man jätteont i vaderna
  • En hel del fördomar ;) som:
  • Att många av befolkningen här inte har någon aning om vad deras eget land erbjuder!
    Detta gäller absolut inte alla, men en hel del man har pratat med!
    - De vet inte vad "Hobbiton" är för något, de tror vi säger "Hamilton"
    - De har aldrig åkt skidor
    - De har inte surfat
    - De som bor på nordön har aldrig varit på sydön
  • Att Maori-folket här är ungefär som indianerna för oss, (enligt en 5 årig unge)
  • Att Maori-folket är de som äger naturen och bestämmer över den 
  • Att Maori-folket är väldigt konservativa
    (Inget nytt får byggas på whakapapa, inga liftar, inga nya lodger, och lodgerna får bara vara i 4 olika färger)
  • Asiater sportar inte, och är sämre på skidor än danskarna!
  • Att det är många som faktiskt heter Nicole och Nicola här!!!!
    .... men att det bara är gamla människor som heter det, enligt en ungdom....
    22 år och gammal, jag som kände mig så ung när det var så många 25+ som jobbade här...
  • Att Nya Zeeland är typ 10 år efter i utvecklingen än i Svergie
  • Och att det finns sååååå mycket som Nya Zeelandkan göra såååå mycket bättre



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar